CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

my belog

my belog

Followers

Saturday, July 30, 2011

JOURNAL 58# PERSEDIAAN MENGHADAPI RAMADHAN

Assalammualaikum wbt dan salam sejahtera.
Disini nak share 10 PERSEDIAAN UNTUK MENYAMBUT KEDATANGAN RAMADHAN ;)


1) BERDOA agar Allah swt memberikan kesempatan kepada kita untuk bertemu dengan bulan Ramadah dalam keadaan sihat walafiat. Rasulllah saw selalu berdoa, "Ya Allah, berkatilah kami pada bulan Rejab dan Syaabaan serta datangilah kami kepada Ramadhan" . Bila telah masuk bulan Ramadhan pula, berdoalah "Kurniakanlah kepada kami pada bulan ini keamanan, keimanan, keselamatan, keislaman dan berikanlah kepada kami taufiq dan hidayah agar mampu melakukan amalan yang Engkau cintai dan redhai"

2) BERSYUKUR dan pujian kepada Allah atas bulan Ramadhan yang diberikan. 

3) BERGEMBIRA lah dengan kehadiran bulan Ramadhan. Rasulullah saw selalu memberikan khabar gembira kepada para sahabat setiap kali datang bulan Ramadhan. "Telah datang pada kalian bulan Ramadhan, bulan yang penuh berkah. Allah telah mewajibkan kepada kalian untuk berpuasa. Pada bulan itu, Allah membuka pintu-pintu syurga dan menutup pintu-pintu neraka" (H.R AHMAD)

4) RANCANG agenda kegiatan ketika di bulan Ramadhan untuk mendapatkan manfaat sebesar mungkin.  Ramadhan sangat singkat. Oleh iotu, isi setiap detiknya dengan amalan yang berpahala yangd apat membersihakan diri dan mendekatkan diri kepada yang -Esa.

5) BERTEKAD untuk mengisi waktu-waktu Ramadhan dengan ketaatan. Barangsiapa jujur kepada Allah maka Allah akan membantunya untuk melaksanakan agenda-agendanya dan memudahkannya melaksanakan perkara-perkara kebaikan. 

6) BELAJAR semua hukum-hukum amalan ibadah di bulan Ramadhan. Kita wajib mengetahui ilmu dan hukum berpuasa sebelum Ramadhan datang agar puasa kita benar dan diterima oleh Allah. 

7) SAMBUT Ramadhan dengan tekad meninggalkan dosa dan tabiat buruk. Ramadhan adalah bulan taubat.

8) SIAP kan jiwa dan rohani kita. Hadiri majlis ilmu yang membahas tentang keutamaan, hukum dan hikmah puasa agar mental kita bersiap sedia untuk menghadapi bulan Ramadhan.

9) DAKWAH tidak kira samada secara sendirian atau kumpulan. Bahkan kata-kata yang berbentuk nasihat kepada rakan atau keluarga juga merupakan dakwah. Dakwahlah tentang isi dan keutamaan berpuasa.

10) SAMBUT lah kedatangan Ramadhan dengan dengan membuka lembaran baru yang bersih. Manusia yang paling baik ialah manusia yang paling bermanfaat pada orang lain. 

Selamat Menyambut Ramadhan AL-Mubarrak ;)



Ikhlas,



Izzati
Xoxo

0 comments:

Post a Comment