CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

my belog

my belog

Followers

Thursday, September 15, 2011

JOURNAL 68# Haruskah DiUji Kesetiaan?

Assalammualaikum dan selamat malam!! ;)

Setia?? Susah ke nak setia? Susah ke nak stick kat satu pasangan je??
Macam mana nak setia? Macam mana kita nak tahu pasangan kita setia kalau dah pasangan kita tu jauh beribu batu? Harus ke setia?

S.E.T.IA tak semestinya dalam bercinta ;)
Setia pada Allah swt. Bagaimana? Melakukan segala suruhanNya, sentiasa mengingatiNya, Melakukan amal semata-mata kerana Nya
Setia pada ibu bapa. Bagaimana? Aruk dan taat pada perintah mereka. Tidak meninggi suara. Membalas segala jasa mereka. Tidak melupakan mereka sekiranya kita sudah berjaya. Menjaga mereka jika mereka tiada kudrat.
Setia pada kawan? Bagaimana? Jangan cakap belakang. Harus ada jika mereka memerlukan kita

Tetapi....
Haruskah kesetiaan di uji??
Dan, tidak di nafikan kesetiaan merupakan salah satu faktor yang penting dalam percintaan yang akan membawa kebahagiaan dalam rumah tangga hingga ke akhir hayat ;)
Tetapi bagaimana untuk setia? Jika kita sendiri merasakan bahang-bahang perpisahan itu? Atau kita merasakan partner kita menipu kita? Atau sudah tidak ada perasaan kasih dan sayang?
Sebernanya (pendapat saya) apa yang penting adalah kejujuran. Tanpa jujur, perhubungan tidak akan bertahan lama.

Kisah kesetiaan yang paling memukau dalam sejarah


"Demi Allah, tidak ada ganti yang lebih baik dari dia, yang beriman kepadaku saat semua orang ingkar, yang percaya kepadaku ketika semua mendustakan, yang mengorbankan semua hartanya saat semua berusaha mempertahankannya dan darinyalah aku mendapatkan keturunan."
Begitulah Rasulullah SAW menggambarkan kepribadian Siti Khadijjah r.a., isteri pertamanya. Seorang isteri sejati, muslimah yang dengan segenap kemampuan diri berkorban demi kejayaan Islam.

Kecintaan Khadijah bukanlah sekadar kecintaan kepada suami, sebaliknya yang jelas adalah berlandaskan keyakinan yang kuat tentang keesaan Allah SWT. Segala pengorbanan untuk suaminya adalah ikhlas untuk mencari keridlaan Allah SWT. Allah Maha Adil dalam memberi rahmat-Nya. Setiap amalan yang dilaksanakan dengan penuh keikhlasan pasti mendapat ganjaran yang kekal. Itu termaktub dalam firman-Nya :
Barang siapa yang mengerjakan amalan saleh, baik lelaki maupun wanita dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan Kami berikan balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik daripada apa yang telah mereka kerjakan. (Q.S. An-Nahl: 97)
Sumber : abatasa.com

xoxo,
Mencuba untuk setia,
izzati


0 comments:

Post a Comment